1. Budowanie koncentracji
Wyobraż sobie że twoje jedyne posiadanie to twój kciuk. Nie pozostaje nic innego co do czego możesz się ubiegać jako twoje własne. Reszta twojego ciała nie należy do ciebie – jedynie kciuk. Jeśli chcesz koncentrować się na czubku twojego nosa, poczuj że jesteś posiadaczem tylko twojego nosa, nie jesteś posiadaczem twoich oczu, twoich uszu, ust czy innych członków ciała. Jeśli zaczniesz myśleć o czymś jeszcze, poczuj że wkraczasz w obcy region.
W ten sposób, będziesz budował twoją siłę koncentracji.
Masz wolny wybór wybrać jakąkolwiek część twojego ciała na która chcesz się koncentrować, lecz próbuj wybrać część którą czujesz najbardziej jako twoją własną. Nie koncentruj się na ramieniu, dłoni czy nodze. Wybierz jakąś małą cześć twojego ciała – oko czy nos lub czubek palca. Im mniejsza część tym lepiej.
1.2 Najmniejsza Rzecz
Kiedy chcesz zyskać siłe koncektracji, idensyfikuj siebie z najmniejszą z możliwych rzeczy. Tylko wtedy staniesz się wszechmocny. Bóg jest wszechmogący nie dlatego że jest Bezmiarem, lecz dlatego że On jest wewnątrz mrówki jak również w słoniu. Najwyższy jest wszechmocny ponieważ On może być zarówno w słoniu jak i mrówce. On jest nieskończony i skończony. Właśnie dlatego On jest skończony i nieskończony w tym samym momencie, On jest wszechpotężny
1.3 Płomień w Twoim sercu
Łagodnie wyobraź sobie wewnątrz twojego serca płomień. Teraz płomień jest malutki i migocący : to nie jest potężny płomień. Lecz pewnego dnia ten płomień zdecydowanie stanie się potężny i bardzo oświetlający. Więc każdego dnia przed twoją modlitwą lub medytacją, próbuj wyobrazić sobie wewnątrz twojego serca płomień, palący się płomień. I próbuj wyobrażać sobie że płomień oświetla twój umysł. Nie możesz koncentrować się zależnie od twojej satysfakcji ponieważ umysł nie jest skupiony. Umysł stale umyśli o wielu rzeczach. Jest on ofiarą wielu myśli. Umysł nie może się właściwie sam oświecić, więc wyobraź sobie piękny płomień wewnątrz twojego serca, który cię oświetla. Ten płomień przynosi oświetlenie wewnątrz twojego umysłu. Wtedy będziesz stopniowo widział smugi światła wewnątrz twojego umysłu. Kiedy twój umysł zaczyna oświetlony , to wtedy koncentrowanie się staje się bardzo łatwe nawet przez długi czas oraz łatwiej się głębiej koncentrować.
2. Wyciszanie umysłu
2.1 Odpędzanie małpy
Umysł jest jak małpa. Jeśli jesteś stale atakowany przez małpę która gryzie i skacze, musisz ją przegonić. Wtedy za każdym razem przychodzi, jeśli uderzysz gwałtownie, ostatecznie małpa będzie czuła się bezradna dokuczając ci. Kiedy nieboskie myśli wejdą w twój umysł natychmiast odgoń je. Jeśli stale jesteś czujny, ostatecznie myśli poddadzą się i nie będą ci dłużej przeszkadzać.
Najważniejsza jest praktyka. Dzisiaj twój umysł działa jak małpa. Puka cały czas do drzwi serca i zakłóca równowagę serca. Lecz tak wiele razy jak umysł przychodzi, właśnie goni to z dala albo celowo umieszcza twoją przytomną świadomość na coś jeszcze.
Jeśli dopuszczasz do odciągania ciebie, to będzie zdobywać siłę. Musisz wiedzieć że w tym świecie, wszystko ma dum, próżność oraz poczucie własnej godności. Więc jeśli utrzymujesz drzwi swojego serca zamknięte za każdym razem kiedy umysł przychodzi, jeśli nie przykuwasz uwagi umysłowi, wtedy po pewnym czasie umysł znajdzie się poniżej godności że ci przeszkadza.
2.2 Włóż umysł w serce
Wystarczy chwycić umysł i umieścić go w rozlewie serca. Tak długo jak to pozwala tobie medytować, nie musisz się martwić. Lecz kiedy to zaczyna przeszkadzać ci, kiedy to zaczyna tworzyć ból, to znaczy że jest opór. To nie pozwala pobierać więcej pokoju i światła z Poza.
2.3 Umysł jest jak niegrzeczne dziecko
Wystarczy chwycić umysł i poczuć że jest on jak niegrzeczne dziecko. Przed, kiedy dziecko było we śnie pozwoliło to matce pozostać w ciszy albo modlić się do Boga. Lecz teraz dziecko jest gotowe i chce powodować psoty. Nie chce dopuszczać matki do aspiracji ani trochę dalej, by osiągnąć więcej pokoju, światła i zachwytu. Więc co matka zrobi ? Matka będzie pouczać dziecku i powie ,"Ja ciągle modlę się, i medytuje. Nie możesz mi przeszkadzać, w przeciwnym wypadku ukarze cię".
3.Ćwiczenia oddechowe
3.1 Nić przed nosem
Właściwe oddychanie jest bardzo ważne w medytacji. Kiedy oddychasz, próbuj to robić tak wolno i cicho jak to możliwe, tak, że jeśli ktoś umieści małą nić przed twoim nosem, to nie poruszy się wcale. I kiedy wydychasz, próbuj robić to tak wolniej kiedy bierzesz wdech. Jeśli jest to możliwe zostaw krótką przerwę pomiędzy końcem pierwszego wydechu a początkiem pierwszego wdechu. Jeśli możesz, wstrzymaj wdech przez kilka sekund. Lecz jeśli to jest trudne, nie rób tego. Nigdy nie rób czegoś co mogło by uszkodzić twoje narządy lub układ oddechowy.
3.2 Wdychanie przez różne części twojego ciała
Przed rozpoczęciem medytacji, proszę oddychaj głęboko kilka razy. Z każdym oddechem, próbuj poczuć że strumień energii wstępuje w ciebie. Następnie spróbuj poczuć że wdychasz w różnych częściach twojego ciała : twoje oczy, twoje uszy, przez czoło, barki czy nawet z czubka twojej głowy itd. Poczuj że każde z tego miejsca jest w czymś rodzaju drzwi, i kiedy bierzesz wdech, poczuj że otwierasz te drzwi. W tym czasie, energia przychodzi z Uniwersalnej Świadomości.
3.3 Energia życia w czakrach
Weż wdech i wstrzymaj ten wdech w czakrze trzeciego oka i wstrzymaj przez kilka sekund. Twoja koncentracja niech będzie w czakrze trzeciego oka. Drugi raz kiedy wdychasz, wstrzymaj energie życia w centrum serca. Wstrzymujesz oddech, energie życia, tutaj. Trzeci raz weż wdech, i wstrzymaj w pępku. I proszę powtórz to wszystko ponownie w trzecim oku, w sercu, oraz w pępku
4 Mantry
4.1 Jak zatrzymać umysł
Istniej sporo sposobów aby zatrzymać umysł. Jedną z metod jest powtarzanie Imienia Boga albo jakaś wybrana mantra która jest świętym słowem albo szczególnym słowem. Kiedy powtarzamy mantre albo Imie Boga, istnieje ciągły przepływ. Jeśli to co powtarzamy jest ,"Bóg, Bóg, Bóg" , następne wewnątrz podczas tego powtarzania zapomnimy o sobie samych i zagubimy siebie. Wtedy umysł zatrzymuje się.
4.2 Powtarzanie duchowych jakości
Powtarzaj wewnętrznie słowo ,"miłość, miłość, miłość" najbardziej uduchowienie. Kiedy mówisz ,"miłość" najbardziej uduchowienie, proszę próbuj poczuć że te słowo rozbrzmiewa w najgłębszych zakamarkach twojego serca :, miłość, miłość, miłość.
Jeśli bardziej troszczysz się o "pokój" - boski pokój, wtedy powtarzaj słowo ,pokój’ wewnętrznie, albo powtarzaj to do siebie samego. Próbuj usłyszeć dźwięk, kosmiczny dźwięk który reprezentuje świat. Słowo ,pokój’ będzie dźwiękiem – nasieniem który rozbrzmiewa w głębi twojego serca. Jeśli chcesz ,światła’ wtedy powtarzaj słowo ,"światło, światło, światło". Kiedy wymawiasz słowo, śpiewasz albo w pełni uduchowienie powtarzasz to słowo, poczuj że stałeś się tym słowem albo duchową jakością. Poczuj że twoje istnienie, od podeszwy stopy do czubka głowy, stałeś się miłością, albo jakością którą powtarzasz. Wszystkie twoje nerwy, ciało subtelne, twoje fizyczne ciało, wszystko, wszystko zostało zalane miłością. Duchowa jakość ma magiczną moc. Miłość, pokój, światło, zachwyt, ty wybierasz duchową jakość którą chcesz urzeczywistnić i stać się.
4.3 Powtarzaj Om albo Supreme
Jeśli nie możesz wejść w najgłębszą medytacje ponieważ twój umysł jest niespokojny, to jest właśnie sposobność by wykorzystać mantre. Możesz powtarzać ,Najwyższy" albo ,Om’ przez kilka minut.
5. Otwieranie serca
5.1 Poczuj się jak dziecko
Dla początkujących którzy medytują na serce, muszą poczuć że są jak dziecko, bez znaczenia ile mają lat w ziemskim życiu. Umysł dziecka nie jest rozbudowany. Kiedy to dziecko ma dwanaście albo trzynaście lat, umysł zaczyna działać na poziomie intelektualnym, lecz przed tym całe jest sercem. Cokolwiek ono widzi, czuje ze jest jego własnym. Identyfikuje się spontanicznie. To jest właśnie to co robi serce.
5.2 Baw się w ogrodzie kwiatów
Kiedy czujesz że jesteś dzieckiem, wyobraź sobie że stoisz w ogrodzie kwiatów. Ten ogród z kwiatami jest twoim sercem. Dzieci mogą bawić się w ogrodzie przez godziny. Mogą bawić się przechodzić od jednego kwiatka od drugiego, lecz nie opuszcza ogrodu, ponieważ otrzymuje radość z piękna i zapachu z każdego kwiatu. Wewnątrz Ciebie jest ogród, możesz zostać wewnątrz tak długo jak chcesz. W ten sposób możesz medytować na serce.
5.3 Płacz jak bezradne dziecko
Dziecko zawsze będzie miało kogoś kto się nim zajmie nawet jeśli jego rodzice nie ma ich na miejscu. Bóg będzie miał kogoś kto zajmie się dzieckiem, ponieważ Bóg czuje że jest bezsilne teraz. Kiedy dziecko płacze ktoś natychmiast przychodzi pomóc mu. Kiedy dziecko płacze nawet za cukierkiem, ono jest bardzo szczere w tym. W tym czasie jego cukierek staje się całym jego światem. Jeśli dasz mu banknot stu dolarowy, nie będzie zadowolony; będzie zainteresowane tylko cukierkiem. Jeśli czujesz że płaczesz jak dziecko za duchowym pokojem, światłem i prawdą, i że tylko te rzeczy mogą ucieszyć ciebie, wtedy twój płacz pozostanie spełniony.
6.0 Wizualizacja
6.1 Rozkwitająca róża w sercu
Łagodnie wyobraź sobie kwiat wewnątrz serca, róże. Poczuj ze róża nie rozkwitła w pełni; jest w formie pączka. Przed tym jak będziesz medytował 2-3 minuty, wyobraź sobie ze płatek po płatku róża rozwija się. Poczuj i zobacz róże która rozwija się wewnątrz twojego serca.
Następnie, po 5 minutach, próbuj poczuć ze nie ma serca wcale, jest tylko kwiat. Kwiat stal się twoim sercem albo serce stało się kwiatem.
Po 7-8 minutach, poczuj proszę ze kwiat-serce albo serce-kwiat pokryło cale twoje ciało. Twojego ciała nie ma tutaj dłużej, od głowy do stop czujesz zapach róży. Jeśli patrzysz na twoje stopy, natychmiast poczuj zapach róży. Jeśli patrzysz na twoje kolano, poczuj zapach róży. Jeśli patrzysz na twoja głowę poczuj zapach róży. Wszędzie czujesz zapach róży. Piękno i zapach i światło róży przeniknęło cale twoje ciało.
Kiedy czujesz od głowy do stop ze stałeś się pięknem, zapachem, światłem, i rozkoszem róży, wtedy jesteś gotowy umieścić siebie u Stop Najwyższego Pana, który jest moim Guru, twoim Guru, Guru wszystkich. Wtedy czujesz ,"Najwyższy Panie, teraz umieszczam siebie u Twych Stop. Wtedy twoja medytacja się kończy.